14 februari, 2012 | 12 Comments »

380bfa3c56f111e19896123138142014_7

Give Hope (Barncancerfonden) hade en tävling på Facebook förra veckan, man skulle berätta vem man ville ge en bildtårta till på Alla Hjärtans dag och vilken bild det skulle vara på den, och den som fick flest röster vann. Jag ville gärna ge en tårta till Theas förskola och mitt bidrag vann! Så idag kom den här fina tårtan till förskolan =)

Min motivering:
Jag skulle vilja ge en tårta till min dotter Theas fantastiska förskola som samlat in nästan 10 000 kronor till hennes insamling till Barncancerfonden. De har haft loppis, samlat in vid fikor, sålt almanackor, en del av personalens julklapp har varit en slant till Barncancerfonden och de har även köpt Hope-halsband till alla medarbetare. Så kan de ha tårtkakas och fira att Theas leukemibehandling precis är slut efter 2,5 år =)”

Kram

Posted in Uncategorized
14 februari, 2012 | 2 Comments »

20120214-092330.jpg

Har kommit igång med att göra hemlagad barnmat till lillemannen nu. Får väl vara lite självgod och hålla med Julia som sa ”asså mamma du äger på att göra barnmat” =) Igår blev det en fiskgryta (lax, morötter, ärtor, potatis, dill och citron) och en thaigryta (jasminris, kyckling, wokgrönsaker, kokosmjölk, ingefära och kaffir limeblad). Förra veckan gjorde jag kycklinggryta (kyckling, palsternacka, morötter, majs, potatis och persilja) och spagetti och köttfärssås (helt vanlig men inget salt och extra grönsaker får koka med).

Tycker det känns väldigt tacksamt att göra, svårt att misslyckas tror jag. Man ska inte använda salt, gröna bladgrönsaker eller honung till barn under ett år. Man ska tillsätta en tesked smör per portion om rätten inte redan innehåller fett. Jag brukar minska ner på potatisen i de som ska frysas in, kan bli lite vattnigt när man tinar det annars. Ris, pasta, nudlar, couscous och rotfrukter är bättre. Jag kokar ofta allt i samma gryta och lägger ner efter hand beroende på koktid. Spagettin och riset kan vara enklare att göra för sig. Inte för mycket vatten så behåller man vitaminer och smaker. Jag sparar kokvattnet för att hälla i så det blir rätt konsistens när man mixar. Ja det var mina tips =)

Kram

Posted in Uncategorized